Review - Trhni si!

Autorka: Andrea Kabeláčová
Žánr: YA
Rok vydání: 2014
Počet stran: 392
Nakladatelství: Fragment

Mia je sedmnáctiletá holka, která se na vlastní pěst protlouká životem. K tělu si jen tak někoho nepustí a pro drsné slovo nejde daleko. Když odejde od své nesnesitelné matky, začne žít v opuštěném domě s partičkou kluků, kteří jsou na tom podobně jako ona. Když mezi ně přijde nový spolubydlící, není z něj Mia zrovna nadšená. Hádky jsou na denním pořádku, ale postupem času se ukazuje, že na rčení "co se škádlívá, to se rádo mívá", možná něco bude.

Za poskytnutí knihy k recenzi bych chtěla poděkovat nakladatelství Fragment!

Drzá Mia, která si za svůj krátký život prošla tolika tvrdými věcmi, má po dlouhé době zase pro co žít. Dřív byla často přichycena policií při krádeži nějaké maličkosti, která dle jejího názoru nemohla nikomu moc chybět. S jejím dosavadním životem měla hodně co do činění její matka, která propadla alkoholu a obviňování Mii, že je vůbec na světě. Dle jejího názoru byla Mia největší chybou jejího života. Po čase se mlaďounká Mia rozhodne z domova a od matky odejít. Žádný dětský domov nemá v plánu a nějakou dobu zůstává u kluků, kteří ji za strávenou noc s ní nechají u sebe přespat. A tak Mia narazí na partu kluků, kteří žijí spolu, a každý měl něco těžkého za sebou. Nakonec od nich dostane návrh, že s nimi může bydlet, jak dlouho sama uzná za vhodné. Všechny si neskutečně zamiluje a konečně má pocit bezpečí, útočiště a zázemí. Konečně poznává, co to znamená mít rodinu. Avšak když do domácnosti přibude nový člen, Mia zrovna dvakrát nadšená není. Naopak se rozhodne, že onoho vetřelce donutí opustit dům a už nikdy ho do něj nepustit.

První seznámení Mii a Brada nebylo zrovna perfektní a mladík zůstal bolestivě ležet na zemi. Kluci, kteří s těmito dvěma sdílí jeden dům, ví, že tahle malá holka nejde pro ránu daleko, a tak se jí raději vyhýbají. Ze začátku se Brad Mie dosti vyhýbá, ale když Mia nedá pokoj ani potom, rozhodne se pro protiútok. Mladou dívku tak překvapí, že se jí někdo staví na odpor. Brad udělal něco, na co rozhodně není zvyklá a tím začíná vojna.
c69afdc51d27d22ca50f944ed7285eca
Naschvály, nadávání a křik je na denním pořádku. Postupem času však Mia zjišťuje, že Brad není zas tak špatný, jak si myslela a tadá románek je na světě. Dokážou však tihle dva utajit svůj vztah před zvídavými spolubydlícími? A ví o sobě opravdu všechno? Nebo má jeden z nich tajemství, které by mohlo všechno zničit?

Prvotina ještě ne tak známé české autorky Andrey Kabeláčové dokáže upoutat už jenom svou obálkou. Ať už se jedná o upoutání kladné či záporné, svůj účel splní. A světe div se, ono je to vážně čtivé a strhne to čtenáře jedním dechem do děje. Jelikož se jedná o autorčinu prvotinu, je jasné, že malé mouchy jsou nedílnou součástí této knihy. Mia je správná holka, která se s ničím nepáře. Přesto když dojde na Brada, buď se rozčílí a začne bublat jak papiňák či naopak roztaje jako zmrzlina za horkého letního odpoledne. A zde se nám naskýtají dvě varianty reakcí čtenářů. Buď se jim tato změna bude neskutečně zamlouvat či naopak, jako v mém případě, jim bude vadit Miina změna, která nabrala neskutečné obrátky.

Abych knihu jen nekritizovala a neházela na ni jen špatné světlo, jsou zde i poutavé záblesky. Kniha je velice čtivá, plná humoru a pár nečekaných zvratů se zde taktéž najde. Jedná se o příjemné čtení na pár odpoledne, při kterém se příjemně uvolníte a nemusíte příliš přemýšlet. Po dlouhé době jsem po Kateřině Petrusové opět našla českou autorku, od které bych si toho ráda přečetla víc. Snad nám Andrea Kabeláčová brzy přinese opět nějakou chuťovku ke čtení.

5/5