Review - Jen jeden den

Autorka: Gayle Forman
Žánr: YA, Romantika
Rok vydání: 2014
Počet stran: 352
Díl: 1.
Nakladatelství: Yoli

Když americká studentka Allyson potká během svého výletu do Evropy na pouličním představení Shakespearovy hry Večer tříkrálový bezstarostného holandského herce Willéma, okamžitě mezi nimi přeskočí jiskra. A když je osud na druhý den svede dohromady znovu, Allyson udělá něco, co by sama od sebe nikdy nečekala: změní všechny své plány a odjede s Willémem do Paříže Po jediném společně stráveném dni a jedné noci se jiskra rozhoří v jasný plamen… dokud se Allyson na druhý den nevzbudí a nezjistí, že je pryč nejen její milenec, ale také její luxusní hodinky a s nimi i sen o velké lásce. Za jediný den se život mladé dívky převrátí naruby. Allyson se vrací do Států a jako poslušná dcera podle přání svých rodičů nastoupí na vysokou školu. Během prázdnin však znovu utíká do Paříže – aby našla odpovědi, vášeň a možná i skutečnou lásku, která ji od onoho osudového dne nedává spát.

Mnohokrát děkuji společnosti Euromedia za poskytnutí knihy k recenzi!!!

Mladá Allyson vždy poslouchala své rodiče a nikdy nedělala ukvapená rozhodnutí. Před vysokou se rozhodla se svou nejlepší kamarádkou procestovat Evropu a poznat svět. Zlom v jejím životě však nastává právě ukvapeným rozhodnutím. Nikdo by nečekal, že právě Allyson něco takového udělá. Jeden muž, jeden pohled, jedna cesta a to vše v jeden jediný den. Právě onen den jí změní celý dosavadní život. Ponořme se do díla Gayle Forman a zažijme dobrodružství spolu s mladou Američankou.

Mít naplánovaný celý život dopředu a držet se jej do samotného detailu. Taková Allyson vždy byla. Avšak když poznává mladého herce Willéma, vše se změní. Zničehonic se s ním rozhodne odcestovat do Paříže a prožít den plný překvapení a nespočtu dobrodružství. Willém ji ukáže nový pohled na svět, nový život. Je až překvapivé, kolik toho člověk stihne za jeden jediný den. Ale i ten má svůj konec.

Návrat do starých kolejí je těžší než si Allyson představovala a ať už chce nebo ne, její myšlenky stále utíkají k tomu jedinému dni a samozřejmě k samotnému Willémovi. Chlapec, jenž jí změnil život, aniž by si to uvědomila, zmizel bez jediné stopy. Bylo to jako by se po něm slehla zem. Uvidí jej ještě někdy? A pokud ano, co zjistí? Rok je velmi dlouhá doba, přesto se Američanka rozhodne jej vyhledat.

Je až překvapivé, jak lehce se kniha čte. Gayle Forman je autorka s velkým A, a taktéž toho dokáže patřičně využít. Při čtení má čtenář nutkání sednout na vlak a zajet si na výlet do nádherné Paříže. Kniha obecně plní čtenáře touhou cestovat. Při čtení máte pocit, jako byste v ráji Francie opravdu byli a emoce prožíváte spolu s hlavní hrdinkou tak snadno, až je to děsivé.

Abychom však nepoukazovali jen na to, jak je kniha skvělá, i tady se najde pár záporů. Hlavní hrdinka je na záhadného Willéma až příliš upnutá. Je to typ mladíka, který žije okamžikem, nikdy neplánuje a to naši Allyson neuvěřitelně přitahuje. Jak by taky ne, když o něm navíc skoro nic neví. Willém je zahalen tajemstvími, která se jen tak neukážou. A čas našim hrdinům taky není zrovna nakloněn.

Autorčina kniha vtáhne člověka do příběhu hned první větou a nepustí jej jen tak. Nechybí ani Shakespeare, který tuto knihu krásně doprovází. A jakým způsobem? To už si budete muset zjistit sami.

4/5